ПРОШЛОСТ ОД СТАКЛА



Замислите стаклену прошлост. Сетите се, у ствари, да сте доживели прозирност свакодневице чија се атмосфера зауставља у једној слици. Заборавите да нисте способни за свесно и стварно реаговање у будућности када све постаје бескрајно и неизмењиво. Оставите фотографије будућности и запамтите: никада, заправо, нисте ухватили и никада нећете забележити саму суштину. Смисао и суштину ствара и бележи посматрач. Посматрање је процес,  одговорност и обавеза свести, а свест посматрање  пројектује и интерпретира на свој начин чак и несвесно, “аутоматски” као било коју другу жељу. Тада “реченице” постају дуже као када се протежете рано изјутра и покушавате да се сетите шта вам је пролетело кроз сан. Време стане и поглед лута са једног детаља на други, повезујете облике и претачете сенке из једне у другу контуру, мењајући форме и догађаје на слици. Кроз заустављено време шетате, мислима додирујући околину као да сте нешто изгубили. Светлост ипак пролази и стари кроз крхко време. Осећате… у рукама држите хладно стакло са оштрим ивицама и контрастима. Црно постаје бело, бело постаје црно. Ипак, свако ће слику видети другачије а вама остаје надање да ћете, када је поново погледате, бити другачији, други... Тако ће тај неизмењиви и неповратни призор променити вас и ваш однос према стварности коју живите макар до буђења. 

Изложба фотографија ПРОШЛОСТ ОД СТАКЛА приређена је из колекције негатива г. Љубе Маркова (и на сајту Дигитална Народна библиотека Србије) на 336 стаклених плоча из периода колонијалне управе Француског друштва борских рудника и периода немачке окупације током Другог светског рата. Скенирани су сви негативи са стаклених плоча али је за ову прилику издвојено 100 фотографија које су одштампане на папиру. 

Kолекцијa је уређене и припремљена у оквиру пројекта Дигитализације некњижне грађе завичајног одељења Народне библиотеке Бор, чине је 336 негатива на стакленим плочама у четири формата: 10 x 15 (5), 13 x 18 (114), 18 x 24 (209), 12×9 (8). Ауторство негатива/фотографија још увек није разрешено, највероватније је да су настали у периоду од 1907. до 1945. Колекција је део фотодокументације Француског друштва борских рудника, које је управљало Борским рудницима у периоду од 1904. до 1941.г. Професионалност вођења ове фото-документације је неоспорна и показује институционалну и предузетничку свесност вредности визуелног бележења развоја рудника, металуршке индустрије, колоније и вароши. Оно што колекцију чини посебно интересантном јесу фотографије које су настале у периоду тридесетих и четрдесетих година XX века, када су се развијале и смењивале  друштвено-економске формације француске колонијалне управе и немачке окупације за време Другог светског рата. Неке фотографије из ове колекције су познате, објављиване су и излагане, али никада нису представљене као целина и посебна колекција. Ова селекција ће покушати да вам скицира вредност и озбиљност ангажовања фотографа у институцијама, као и неопходност чувања и стварања непролазних културних и историјских вредности кроз савремене институције. У оквиру пројекта Дигитализације некњижне грађе, културне и јавне делатности скенирано је свих 336 плоча. На Завичајном одељењу је оформљена колекција дигиталних записа и „паралелна“ колекција фотографија које су одштампане на папиру, најтрајнијем материјалу за чување фотографија.

Изложба је реализована у оквиру пројекта 

Дигитализације некњижне грађе, културне и јавне делатности 

под покроовитељством 

Министарства културе Републике Србије 

и уз помоћ Општине Бор 

Proslost od stakla from adam krug on Vimeo.

 



Кликните овде за ПДФ који иде уз овај документ.



Овај документ је прегледан 794 пута.